11 Dec 2012

Seindah Dunia #Part17

Posted by with No comments

Langkah Nelly terhenti. Dia menoleh ke arah EJ di belakangnya. EJ tersengih.

  "Err.. relax. Biar aku explain kat dia." ucap EJ perlahan. Cukup sekadar Nelly yang mendengarnya.

  "Hye, Sofea. Hmm, buat apa kat sini?" lurus EJ bertanya. Sofea sudah panas hati. Dia memang benci akan Nelly.

  "Saja datang. Nak tengok you berlatih. Tak sangka pulak ada orang lain yang datang juga." Sofea memandang Nelly sinis. Nelly hanya berdiam diri. Pandangannya dihala ke arah EJ.

  "Sejak bila you datang tengok I training? Bukan every time scandal you ada training, you datang ke? Tapi bila turn I, you mengelak je. macam-macam alasan you bagi." tenang EJ membalas. Nelly terkesima. Sofea tergamam. Kelu lidahnya seketika.

  'Ceh, padanlah berjuta perempuan suka. Manis mulut. Tapi aku pun suka. Ahh, takde, aku lain. Dia yang approach bukan aku tergedik-gedik kat dia.' Sempat Nelly bermonolog.

EJ tersenyum sinis melihat Sofea yang sudah kematian kata.

  "Dah lah Sofea, I tahu semua yang you buat belakang I. So, every things about us stop here." ucap EJ lantas menarik lengan Nelly meninggalkan Sofea terkulat-kulat bersendirian.

************************************************************************************************************

Proton Preve Dania tiba di hadapan padang ragbi SMKPJ. Kelihatan Ash, Airil dan rakan sepasukannya sedang menjalani latihan. Dia hanya menunggu sehingga Ash selesai dengan latihannya sambil sibuk mengemaskini akaun twitter miliknya.

  “Nia, What’s wrong?” Ash menyapa. Dania beku. Mata masih ralit dengan smart phone ditangan.

Ash menggoyang kan tangan di hadapan Nia.
  
  “Ash, janganlah.” Dania pandang sekilas wajah Ash.

  “Kenapa dengan you ni?”

Dania akhirnya menceritakan perkara sebenar yang terjadi. Ash tekun mendengar.
  
  “What? She’s nut!” Ash tayang muka tidak puas hati.

  “Yes, she is. You tahu tak, semua orang pandang I macam I ni alien je kat sekolah tu.” Dania mengadu. Ash berpeluk tubuh.

  “I think I know what to do?” Ash bersuara setelah lama berdiam diri.

  Dania memandang Ash. “Apa?”

  “Wait and see.” Jelasnya sambil mengeyitkan mata.

Dania tersenyum. Terbang rasa resah yang membelengu.

************************************************************************************************************ 

Nelly duduk di hadapan EJ. EJ mengangkat muka tatkala perasan akan kehadiran seseorang di hadapannya. Serentak dia tersenyum.

  “Kenapa?” Nelly bertanya.

  “Kenapa apa?” soal EJ kembali.

Nelly merengus. Tidak puas hati dengan jawapan EJ.

  ‘Dia ni nyanyuk ke ape? Semalam text cakap nak jumpa. Hisy.’ Getusnya dalam hati.

  “Relax lah, gurau pun tak boleh ke?” EJ menyambung. Geli hati melihat wajah Nelly yang bertukar kelat.

  “Cepatlah cakap.” Desak Nelly. Dia sudah lambat untuk masuk ke kelas.

  “Aku nak ajak kau hang.”

  “Bila?” pantas Nelly bersuara. Matanya tidak lepas memandang ke arah kelasnya. Takut sekiranya guru Bahasa Melayu sudah tiba.

  “Malam esok.” Ucap EJ.

  “Malam?” Buntang mata Nelly memandang EJ.

EJ kaget. ‘Aku ade salah cakap ke?’ Dia berkata sendirian.

  “Yelah, malam esok.” EJ mengulang semula kata-katanya.

  “Nantilah aku inform semula.” Nelly berkata pantas. Serentak dia bangun lalu menuju ke kelas meninggalkan EJ yang terkulat-kulat seorang diri.

************************************************************************************************************ 

Nelly mengambil tempat di atas sofa bersebelahan Dania. Mereka bertiga sedang ralit dengan rancangan di televisyen.

  “Weh korang. Aku nak hang dengan EJ, malam esok.” Nelly bersuara. Serentak enam pasang mata tajam menikamnya.

  “Malam? Agak-agak lah wei.” Aireen tidak puas hati.

  “Siang tak boleh ke?” Fazz menyampuk.

Nelly perah idea mencari alasan.

  “EJ yang ajak. Please beb, we all nak hang je. Bukan buat ape pun?”

Senyap seketika ruang tamu banglo dua tingkat itu.

  “Suka hati kau lah, Nelly.” Aireen bersuara.Dia menyambung menonton rancangan kegemarannya yang tergendala seketika tadi.

************************************************************************************************************

Mitsubishi Evo diparkir di hadapan pagar banglo milik Aireen, Nelly, Fazz dan Dania.
EJ mengatur langkah ke dalam rumah setelah mendapat pesanan ringkas daripada Nelly.

  ‘Kenapa pula Aireen, Dania nak jumpa aku? Fazz sekali. Haihh..’ getusnya perlahan.

  “Hah, EJ. Duduk kejap. We all nak cakap something ni.” Aireen bersuara.

EJ duduk. Dia pelik apabila melihat Dania senyum. Senyuman yang agak sukar untuk ditafsirkan maksudnya. Agak sinis.

  “Eh, kau nak bawa Nelly pergi mana? Malam pula tu, siang tak boleh ke?” soal Aireen.

EJ tersengih.

  ‘Lah, ingatkan ape lah tadi.’

  “Saje, alah, kau jangan risau lah. Aku nak bawa dia hang je bukannya nak buat apa-apa pun.” Jelas EJ.

Aireen memandang Dania disebelahnya.

  “Kau jangan nak buat benda pelik-pelik pula. Balik before 10.” Tambah Dania.

  “Wei, takkan pukul 10. Agak lah, kalau jalan jam macam mana?” EJ tidak puas hati dengan syarat yang dikenakan.

  “Kau nak hang dengan Nelly ke tak nak?” soal Fazz.

EJ mengeluh. Dia tidak punya pilihan. Akhirnya dia mengangguk. Aireen, Dania dan Fazz tersenyum.

************************************************************************************************************ 

Aireen, Dania dan Fazz resah. Jam sudah menunjukkan pukul 10.30 malam.

  “Mana diaorang ni?” soal Fazz.

Dania menggeleng.

  “Dah cakap kan tadi before 10. Hisy.” Aireen bangun lalu melihat ke luar rumah.

Lama mereka menunggu kepulangan Nelly. Sejam kemudian, terdengar bunyi loceng. Pantas Fazz menekan suis pagar. Aireen terlebih dahulu menuju ke pintu.

  “Janji nak balik pukul berapa?” Aireen bertanya.

  “Unexpected thing happen. EJ kena belasah tadi.” Nelly menerangkan hal yang terjadi.

  “Hah!” Hampir jatuh rahang mereka bertiga apabila mendapat tahu perihal EJ dibelasah.

  “Macam mana boleh jadi macam tu?” Soal Fazz.

Nelly mengambil tempat di atas sofa. Teringat kejadian yang berlaku.

EJ dan Nelly berjalan seiringan di KLCC. EJ menoleh seketika apabila terasa bahunya dilanggar seseorang.

  “Jom makan kat Chillis.” EJ mengajak Nelly.

Nelly hanya tersenyum seraya mengangguk. Belum sempat mereka sampai di Restorang Chilis, seseorang menolak EJ dari arah belakang. Nelly terkejut. Banyak mata memandang ke arah mereka.

  “Woi, ape kes ni tolak-tolak? Nak kena belasah ke?” EJ bertanya garang.

Wajah lelaki yang menolaknya sudah merah padam.

  “Kau ni memang kurang ajar kan? Tadi kau selamba langgar bahu aku. Siap pandang slack lagi.”

Terjongket kening EJ.

  “Masa bila pulak aku langgar kau?” soal EJ bodoh.

Lelaki tersebut semakin panas dengan soalan EJ. Lantas dilayangkan penumbuknya ke wajah EJ. Terkebelakang seketika tubuh EJ. EJ bengang. Cecair panas yang keluar dari tubuhnya dikesat. Dia mara ke hadapan. Dia melayangkan penumpuk ke perut lelaki tersebut. Lelaki tersebut tertunduk menahan senak. EJ menumbuk lagi. Mereka berbalas tumbukan. Tidak lama kemudian, terasa tubuhnya ditarik oleh seseorang.

  “Dah, bro. Buat malu je gaduh. Baik kau blah.” Lelaki yang menariknya kebelakang itu menasihatinya.

EJ pantas berpaling mencari Nelly. Beberapa saat kemudian, dia terpandangkan Nelly yang tergamam di satu sudut.

  “Jom blah.” Dia menarik tangan Nelly.

Nelly hanya mengikut. Dia masih terkejut dengan apa yang baru berlaku.

  “Aku lapar lah. Jom pergi makan kat The Manhattan Fish Market.“ EJ bersuara memecah kesunyian.

  “Aku follow je.” Nelly menjawab. Sesekali dia menoleh ke arah EJ. Bimbang dengan keadaan EJ yang baru lepas dibelasah. Darah yang keluar diseka dengan tangan. Terkejut EJ dengan perlakuan Nelly, 

  "Relax, aku okay lagi." EJ memandang Nelly disebelahnya.

  "Okay ke apa? Dengan luka, darah bagai." EJ tersenyum melihat Nelly membebel. 

  "Sayang juga kau kat aku eah?" EJ mengusik. Nelly terkedu. 

EJ ketawa melihat Nelly memandang ke luar tingkap. Langsung tidak menjawab pertanyaannya.

Sampai sahaja di Pavilion, mereka berdua terus menapak ke Restoran The Manhattan Fish Market. Kebanyakan pengunjung restoran tersebut pelik dengan keadaan muka EJ. 

EJ teragak-agak untuk bertanya apabila Nelly sedang sibuk mengelap darah di mukanya. 

  "Nelly..err." 

  "Apa?" 

  "Aku suka kau." EJ berkata perlahan.

  "Aku tahu." Nelly menjawab selamba. Tangannya masih lincah mengelap luka dan lebam di wajah EJ.

EJ tercengang dengan jawapan Nelly.

  "Macam mana kau tahu?" EJ bertanya bodoh.

  "Kau pernah bagi tahu dulu." Nelly memandang EJ yang berada di hadapannya. Lantas dia menceritakan perihal EJ pernah memberitahunya tentang perasaannya pada majlis makan malam yang lepas.

Berkerut dahi EJ.

  'Cis, buat malu je. Macam mana aku boleh tak sedar?' gumamnya.

  "So, kau suka aku tak?" soal EJ sambil tersenyum nakal.

  "Suka kot." Nelly menjawab perlahan. Antara dengar atau tidak.

Lama suasana di antara mereka sunyi. Masing-masing hanya mendiamkan diri. Nelly menekan-nekan punat pada Balckberrynya manakala EJ hanya memerhatikan keadaan sekeliling. kelu untuk meluahkan kata.

  "Nailly Nadiyya." 

Nelly mengangkat muka apabila terdengar EJ memanggil namanya.

  "Nelly, aku tak pandai nak bermadah kata. Tapi serious kau perempuan pertama yang tak pernah terkinja-kinja kat aku, tak pernah approach aku yang pernah aku jumpa. Aku suka kau. Aku selalu cari pasal dengan kau sebab aku nak kau sedar tentang kewujudan aku. Aku menyamar jadi MR Z.A semata-mata untuk tarik perhatian kau." terang EJ.

Terkesima Nelly mendengar ayat terakhir EJ.

  "Oh, kau lah MR Z.A tu. Padanlah lepas malam tu terus senyap. Takde bagi aku nota dah. Buat penat je aku expect prince charming nak tackle aku." Nelly membalas. EJ ketawa lepas mendengar tutur bicara Nelly.

  "Aku ingat kau dapat cam yang Z.A tu aku. Yelah, Z.A tu kan stands for my actual name." 

  "Haah kan. Nama kau Zarief Aiman kan? Dah semua orang panggil kau EJ. Mana aku nak perasan."

  "So, macam mana?" soal EJ.

Nelly garu kepala. "Macam mana apa?" 

  "Kita ni lah?" EJ tersenyum nakal.
Nelly mengalihkan pandangannya. Soalan EJ dibiarkan begitu sahaja.

  "Baik kau jawab, kalau tak aku cium je kau kat sini." EJ mengugut. 

Buntang mata Nelly mendengar ugutan EJ. Segera dia bersuara "Ye, officialy!"

  "Yes!" EJ terjerit keriangan. 

************************************************************************************************************

P/s: Kalau ade typo ke ape ke, SORRY! 

0 compliments:

Post a Comment